torstai 4. marraskuuta 2010

Yksinäisyys:



 Opin vapauttamaan itseni yksinäisyyden tunteesta. Havaitsin sen kumpuavan katkenneesta tunneyhteydestä itseeni, Jumalaan ja toisiin ihmisiin. Jos tänä päivänä koen yksinäisyyden tunteita, luon rakastavilla ajatuksilla yhteyden itseeni, johonkin tykkäämääni ihmiseen tai johonkin rakastamaani Jumalalliseen olentoon.

Yksinäisyyden poistamiseen eli siihen että ei riittävästi ole ihmisiä elämässä on auttanut rakentavien vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehittäminen NVC-menetelmällä ja KOMDIALIN keinoin, tähän kuuluu:
 
1. Vastuukieli. Esim. kun puhut minulle noin, se herättää minussa loukkaantumisen tunteen, ärsyyntymisen tunteen tai vaikka syyllisyyden tunteen.
2. Tunteiden tiedostaminen. Esim. tunnen surua, pelkoa, vihaa tai iloa.
3. Tarpeiden syvempi tiedostaminen. Esim. tarvitsen arvostavaa katsettasi tai arvostavaa suhtautumistapaasi tähän asiaan tai hyväksyntääsi jotta osaisin hyväksyä itseni tässä hetkessä paremmin tai rakkauttasi, jotta voisin päästää irti läsnä olevasta pelostani.
4. Niiden tekijöiden tiedostaminen, jotka katkaisevat tunneyhteyden itseen ja toisiin. Esim. syytökset, vaatimukset, kritiikki tai puolustelu.
5. Niiden tekijöiden tiedostaminen jotka luovat tunneyhteyden itsen ja toisten välille. Esim. rakastavat, arvostavat ja hyväksyvät ajatukset, tai sanat luovat tunneyhteyttä sekä itseen, että toisiin.
Lisää tietoa saat vuorovaikutuskoulutus KOMDIALIN sivuilta, www.komdial.com


6. Vuorovaikutustasojen ymmärtäminen:

1). Riidantaso, jossa toinen tai molemmat riitelevät,  silloin tunneyhteys on katkennut itsen eli sydämen tunteisiin. Riidantasolla on yhteys egon negatiivisiin tunteisiin.

2). Monologitaso on yksinpuhelua, jolloin puhuja ei huomioi toisen tarpeita eikä tunteita, koska hänellä ei ole yhteyttä niihin. Tarkoituksen tunne puuttuu tällaisesta puheesta ja puhuja kokee usein olevansa kuuntelijaa arvokkaampi.

3). Dialogitaso on ensimmäinen rakentavan vuorovaikutuksen taso, jolloin molemmat osallistuvat keskusteluun tasavertaisina. Opettaja-oppilas roolit vaihtelevat soljuvasti niin kuin kuunteleminen ja puhuminenkin.

4). Joko intuitiivinen monologitaso, jolloin henkilö kokee ilman tunneyhteyttä toiseen tarkoituksen tunnetta ja flouta puhuessaan jostakin tai intuitiivinen dialogitaso, jossa koetaan tarkoituksen tunnetta yhdessä sekä niin sanottua floutilaa ja erotetaan se milloin ajatukset tai puhe nousee egosta eli päästä tai itsestä eli sydämestä.

5). Parantava, intuitiivinen, dialogitaso, tällä tasolla kohdatessa sisäisen lapsen isä-äiti traumat voivat parantua esim. voi itkeä jonkin trauman ulos itsestä katsoessa luottaen toista silmiin.

6). Kiitollisuudentaso, jolloin ei välttämättä tarvitse sanoja. Kokee vain täyttä luottamusta ja sydänten välistä ykseyttä, iloa ja kiitollisuutta toisesta ja tästä hetkestä.


Opittuamme NVC=Väkivallattoman vuorovaikutusmenetelmän voidaan hankalissakin tilanteissa siirtyä riidan- ja monologitasojen ylitse dialogi- tai sitä syvemmille tasoille.

Riidantasolla sanotaan, esim. "Sä oot kyllä törkee!" (tulkiten)  "Lopeta toi!" (vaatien)  "Ärsyttävä nalkutus."(syyttäen)

Sama NVC=rakentavalla vuorovaikutusmenetelmällä:

1. Jossa kerrotaan ensin havainto ilman negatiivista tulkintaa. Esim. "kun kuulen sinun puhuvan minulle noin..."
2. Sitten ilmaistaan rehellinen tuntemus, tai tunne. Esim. "se herättää minussa ärtymystä ja loukkaantumista..."
3. Sitten ilmaistaan tarve. Esim. "koska minulla olisi lämpöisesti kohtaamisen tarve..."
4 Ja lopuksi esitetään pyyntö. Esim. "pyytäisin että voisitko puhua minulle kauniimmin."
Lisää tietoa NVC menetelmästä www.nvcfinland.fi sivustolta


"Etiäpäin! sano mummo lumessa" tällä asenteella mielenterveyskuntoutujakin voi päästä pitkälle omassa eheytymisessään.